Fenomenen troféer och achivements i spel

Spel har länge innehållit någon form av belöning för att ha klarat av något i själva spelet. Detta kan naturligtvis komma i form av pengar eller erfarenhetspoäng, men idag är det minst lika viktigt för många att få en trofé när de spelar ett Playstationspel eller en achievement när de spelar på sin Xbox.

trofé_240441667

Dessa var de två som kan sägas populariserade konceptet i den moderna spelvärlden. Xbox 360 hade detta till sina spel och året efter kom Playstation 3 ut med samma sak till sina spel, dock hade ingen av konsolerna det till alla spel.

Detta har byggts på med tiden och är idag något de flesta förväntar sig få med nya spel, på ett eller annat sätt. Spelplattformen Steam använder sig även av dessa typer av belöningar till många spel som släpps där och desamma gäller även de konkurrerande plattformerna Origin och GOG Galaxy.

Men det har även spridit sig utanför mainstreamspelen och tagit sig in på andra områden, som casino, tro det eller ej. 2012 startade ett casino vid namn Casumo och på deras casino kunde man samla troféer genom att utföra utmaningar, något som var helt nytt för denna sidan av spelvärlden. Mer information om detta finns att läsa på sajten CasumoBonus.

Många blev fascinerade över hur populära alla dessa olika belöningssystem egentligen var. I de flesta fall ledde det ju inte till något mer substantiellt än en digital liten bild som visade att man hade klarat av något. Men psykologin kring detta är något som många har tänkt en hel del. Man kan till exempel läsa om just detta på spelsajten Gamasutra där Aki Jarvinen, en spelutvecklare och doktorand i strukturen och psykologin i spel, argumenterar vad det egentligen är som får oss att jaga dessa belöningar.